Carcassonne, klasika klasika - recenzia stolnej hry

Autor: Jozef Kundlák | 21.6.2011 o 15:46 | (upravené 21.6.2011 o 22:41) Karma článku: 2,24 | Prečítané:  861x

Načieram znovu do súdka dnes už klasických novodobých stolných hier a predstavím vám stolnú hru Carcassonne v jej základnej verzii. Základnej preto, že od jej vzniku už vyšlo mnoho všakovakých rozšírení a prispôsobených vydaní hry, takže portfólio Carcassonne sa utešene rozrástlo. Najnovšie je možné hru zohnať v tzv. jubilejnom vydaní s priesvitnými figúrkami a dodatočnými 10 kartičkami krajiny. Hrateľná je ale úplne normálne so všetkými vhodnými rozšíreniami.

Hra Carcassonne bola pre mňa osobne vstupnou bránou do sveta stolných hier. Niežeby to bola prvá moderná stolná hra, na ktorú som narazil a spoznal ju; bola to skôr prvá hra, ktorú som si kúpil, aby som ňou založil svoju domácu "hernicu" - hernú zbierku.

Pri jej výbere som sa orientoval na jednoduchosť pravidiel a naučenia hry, možnosť hry aj vo dvoch hráčoch a tým, aká je hra obľúbená u občasných, ako aj stálejších hráčov. Sám som sa doteraz zúčastnil aj dvoch z viacerých možných turnajov v tejto hre, ktorých kolá sa konali v Bratislave, a aj keď som sa neumiestnil na žiadnom dobre obodovanom mieste, bola to zaujímavá skúsenosť.

Autor: Klaus-Jürgen Wrede

Grafika hry: Doris Matthäus

Vydavateľ: Hans im Glück, MindOK (SK/CZ)

Rok vydania: 2000

Počet hráčov: 2-5

Dĺžka hry: 45 minút

Existuje slovenský návod: Áno

Podstata hry je veľmi jednoduchá - hráči vytvárajú zo štvorcových kartičiek mapu krajiny v okolí francúzskeho mesta Carcassonne, na ktorú umiestňujú svoje figúrky s cieľom získať víťazné body za obsadenie rozličných terénnych čŕt či obydlí. Kartičky mapy je potrebné umiestňovať tak, aby medzi nimi nevznikali nedovolené prepojenia - napríklad nie je možné spojiť cestu s poľom, alebo vnútornú časť mesta s cestou. Vždy musí na oboch stranách spojených kartičiek existovať príbuzný terén - cesta na cestu, lúka na lúku, vnútro mesta na vnútro mesta apod. To samozrejme platí pre všetky strany kartičiek, takže ak pokladáte kartičku medzi tri už existujúce, musia sedieť všetky tri strany - inak ju tam položiť nemôžete.

Keď hráč položí novú kartičku k niektorej z už existujúcich (musí ju pripojiť aspoň jednou stranou), môže na ňu umiestniť jednu zo svojich dostupných figúrok. Figúrku môže umiestniť na jedno z nasledujúcich miest, ak sa také na tejto kartičke nachádza:

  • cestu
  • mesto
  • lúku
  • kláštor

Podstatná podmienka ale je, že na celej ceste/lúke/meste, ku ktorým sa hráč novou kartičkou pripojí, už nie je iná figúrka. V tom prípade hráč svoju figúrku umiestniť nemôže, pretože terénna črta už je obsadená. Mohol by však figúrku umiestniť vtedy, ak by:

  • v prípade cesty bola iná figúrka až za najbližšou križovatkou
  • v prípade mesta bola časť, na ktorú sa hráč napojil, oddelená od mesta s inou figúrkou
  • v prípade lúky táto tiež bola oddelená od lúky s inou figúrkou ďalšou terénnou črtou (mestom alebo cestou)

Z týchto podmienok následne vychádzajú rôzne stratégie, kedy hráči začnú stavať dve oddelené mestá alebo cesty blízko seba tak, aby mali vo svojej časti čo najviac svojich figúrok a následne obe časti mesta/cesty prepoja. Vtedy rozhoduje počet figúrok hráčov a body za spojené mesto/cestú pripadnú hráčovi s väčším počtom figúrok (väčšou "silou" obsadenia).

Figúrky z uzavretých miest, ciest a kláštorov získajú hráči následne späť, figúrky na lúkach však zostávajú až do konca hry! Preto je potrebné premýšľať a takticky uvažovať, kedy sa už oplatí obsadzovať lúky a kedy ešte počkať.

Body hráči získavajú počas hry a aj na jej konci. Počas hry ich získajú za uzavretie každého mesta v počte 2 body za každú kartičku mesta (hradby musia vytvoriť súvislé ohraničenie), za ukončenie každej cesty v počte 1 bod za každú kartičku cesty (na oboch stranách musí byť buď križovatka alebo vjazd do mesta či kláštora) a   za obsadené uzavreté kláštory (rozhoduje počet kartičiek priamo obkolesujúcich kláštor, čím viac tým lepšie). Na konci hry ich zase získajú za lúky (hráč, ktorý má na ohraničenej lúke viac figúrok, získava 3 body za každé uzavreté mesto, ktoré s touto lúkou susedí). Rovnako získajú hráči na konci hry body aj za neuzavreté mestá a cesty (v prípade miest ich je ale iba polovica).

Na konci samozrejme samozrejme vyhráva hráč s vyšším počtom bodov.

 

Resumé:

Zatiaľ som sa nestretol s nikým, kto by hru po dvoch kolách nepochopil a neužil si ju. Nemusí samozrejme vyhovovať náročnejším hráčom, to ale neznamená, že v nej nedokážete strategicky a takticky uvažovať. Ostatne, videl som to sám na zmienených turnajoch - určite majú výhodu hráči, ktorí poznajú kartičky a vedia, čo ešte asi zostáva na potiahnutie a s čím sa môžu stretnúť. A tým vedia aj lepšie plánovať, kedy a kam klásť svoje figúrky. To však nebráni tomu, aby ste sa pri hre uvoľnili, hrali pre zábavu a užívali si to.

 

Na koniec spomeniem, že tiež existuje vydanie Big Box, v ktorom sú základné dve veľké a tri menšie rozšírenia. Hodí sa pre ľudí, ktorí si hru chcú kúpiť a už o nej niečo vedia, pričom počítajú aj s nákupom rozšírení, ktoré do hry vnášajú viac variability a ďalšie pravidlá... Obsah Big Boxu:

- Carcassonne - základná sada, 
- rozšírenie "Hostince a katedrály (2002)", 
- rozšírenie "Kupci a stavitelé (2003)",
- rozšírenie "Princezna a drak (2005)",
- rozšírenie "Opatství a starosta (2007)",
- rozšírenie "Mosty a hrady (duben 2010)".

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Stálicou maďarskej politiky na Slovensku je Béla Bugár

Maďarskú menšinu na Slovensku reprezentujú v podstate od roku 1989 tie isté tváre.

KOMENTÁRE

Vyčerpá sa s Ficom III Bugárov kredit?

Most-Híd je taký baleťák na hrane.


Už ste čítali?